سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که با راستگویی اش تو را به راستگویی بخواند و با اعمال نیک خود ، تو را بهبرترینِ اعمال برانگیزد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :4
کل بازدید :104774
تعداد کل یاداشته ها : 51
103/9/7
11:50 ص

سئوالات مسابقه علوم قرآنی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی

 سئوالات مسابقه علوم قرآنی در تفسیر المیزان علامه طباطبایی

1 - از دیدگاه علامه طباطبایی وحی در آیه «و اذا اوحیت الی الحواریین أن آمنوا بی و برسولی» اشاره به کدام یک از انواع وحی دارد؟

وحی نبوی             2- الهام                   3- اشاره               4- تقدیر و آفرینش

2 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح و النبیین من بعده» اشاره به کدام یک از انواع وحی دارد.

1 – وحی نبوی              2 – الهام                 3- اشاره                4- تقدیر و آفرینش

3 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «و جعلناهم ائمه یهدون بأمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات» اشاره به کدام یک از انواع وحی می باشد؟

1 – وحی نبوی               2- وحی تشریعی           3- وحی تسدیدی                 4 – اشاره

4 – از دیدگاه علامه طباطبایی آیه «و اوحی فی کل سماء امرها» اشاره به کدام نوع وحی می باشد.

1 – الهام                      2- اشاره                       3- تقدیر و آفرینش           4- وحی نبوی

5 – از دیدگاه علامه طباطبایی کدام گزینه در معنای انزال و تنزیل صحیح می باشد.

1 – انزال: نزول تدریجی       2- تنزیل: نزول دفعی       3- انزال و تنزیل: نزول دفعی و تدریجی        4- انزال و تنزیل: نزول تدریجی و دفعی

6 - یکی از مهمترین تفاسیر ترتیبی قرآن است؟

الف) پیام قرآن                  ب) منشور جاوید            ج) المیزان                    د) نمونه

7 – علامه طباطبایی قائل به نسخ چند آیه از قرآن می باشد؟

1 –  21                     2-  5                                  3-  8                                          4 –  11

8– کدام تعریف از نسخ از دیدگاه علامه طباطبایی صحیح می باشد؟

1 – رفع حکم شرعی بدلیل شرعی متأخر علی وجه لولاه لکان ثابتا

2 – هو رفع امر ثابت فی الشریعه المقدسه بارتفاع أمده و زمانه

3 – هو رفع تشریع سابق کان یقتضی الدوام حسب ظاهره

4 – النسخ هو الابانه عن انتهاء أمد الحکم و انقضاء أجله

9- دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه « و ما یعلم تأویله الّا الله و الراسخون فی العلم» کدام است؟

1 – جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر نمی کند.

2 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل نزد خدا و راسخان در علم است.

3 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل تنها نزد خدا است. و جمله «الراسخون فی العلم» عطف به آن است.

4 - جمله «و ما یعلم تأویله الا الله» افاده حصر می کند و ظاهر این حصر آن است که علم به تأویل تنها نزد خدا است. و جمله «الراسخون فی العلم» عطف به آن نیست.

10– از دیدگاه علامه طباطبایی اعجاز عمومی قرآن از چه سنخی است؟

1 – رؤیت بصری        2- حادثه خاص      3- زمان و مکان خاص     4- علم و معرفت

11 – روایت « ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض» از کدام یک از معصومین صادر شده است؟

1 – امام صادق(ع)          2 – امام علی(ع)       3- امام باقر(ع)         4- امام رضا(ع)

12- از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد قول به صرفه کدام گزینه درست است؟

1 – بازگرداندن اعجاز قرآن به صرفه، نص قرآن را به لحاظ الهی و آسمانی بودن آن در ویپگی هایی منحصر می داند. که موجب برتری نص بر هر متنی است.

2 – اعجاز قرآن به صرفه مخالف متن آیات تحدی است.

3 – اعجاز قرآن به صرفه، موافق متن آیات تحدی است و نص قرآن را به لحاظ الهی و آسمانی بودن آن در ویپگی هایی منحصر می داند که موجب برتری نص بر هر متنی است.                                        4 – گزینه 1 و 3

13 – تشابه در آیه « اتقو الله حق تقاته» کدام است؟

1 – تشابه در کمیت                 2- تشابه در کیفیت    3 – تشابه در زمان       4 – تشابه در شروط

14 – از دیدگاه علامه طباطبایی پیروی از آیات متشابه چگونه است؟

1 - پیروی ایمانی    2 – پیروی اعتقادی    3 – پیروی عملی     4 – پیروی بدون رجوع به محکمات

15 – علامه طباطبایی از کدام روایت زیر نسبی بودن محکم و متشابه را برداشت می کند؟

1 – المحکم ما یعمل به و المتشابه ما اشتبه علی جاهله

2 –یشهد بعضه علی بعض و ینطق بعضه ببعض

3 – من رد المتشابه الی محکمه هدی الی صراط مستقیم

4 - ان فی اخبارنا متشابهاً کمتشابه القرآن فردّوا الی محکمها و لا تتبعوا متشابهها فتضلّوا

16 – با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه « و لا تعجل با القرآن من قبل ان یقضی الیک وحیه» مؤید این معنا جمله بعد است که می فرماید:

1 - « قل رب زدنی علما» که مراد استنکاف است                             2 - « قل رب زدنی علما» که مراد استبدال است

3 - « قل رب زدنی علما» که مراد صبر است                                    4 – گزینه 1و2

17- با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد حکمت نزول تدریجی قرآن آیه « و قرآناً فرقناه لتقرأهُ علی الناس علی مکثٍ و نزلناه تنزیلاً» اشاره به کدام یک از حکمت های نزول تدریجی دارد.

1 – اقتضای تعلیم و تربیت و آمادگی مردم                                   2 – تثبیت قلب و اطمینان خاطر شریف پیامبر(ص)

3 – اظهار عظمت و حقانیت قرآن                                               4 – از مقوله صدا و شنیداری بودن قرآن

18 – از دیدگاه علامه طباطبایی در مورد نزول قرآن کدام گزینه درست است.

1 – قرآن به جز حقیقت تدریج و جداجدا حقیقت دیگری ندارد.                         2 - قرآن فقط دارای یک حقیقت غیر تدریجی است.

3 – قرآن به جز حقیقت تدریج و جداجدا حقیقت دیگری دارد که امری واحد و غیر تدریجی است.         4- گزینه 1و3

19 – با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی ................از خوارق عاداتی هستند که تکیه بر یک سبب غیر مغلوب دارند.

1 – معجزه    2 – کرامت     3 – سحر        4 – گزینه 1و2

20 – کدام گزینه در مورد نظر علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا نسخ چیزی جز اختلاف نظر و تجدید رأی است، درست می باشد.

1 – نسخ از سنخ و نوع تناقض گویی و از قبیل تفاوت در نظر است

2 – نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است بلکه از قبیل اختلاف در نظر است و ناشی از اختلاف در مصداق است.

3 – نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است و نه از قبیل تناقض گویی است و نه از قبیل تفاوت در نظر بلکه ناشی از اختلاف در مصداق است.

4 - نسخ نه از سنخ و نوع تناقض گویی است و نه از قبیل تناقض گویی است و نه از قبیل تفاوت در نظر بلکه ناشی از اختلاف در مفهوم است.

طراح سئوالات: سید ادریس ناصری - سئوالات از کتاب علوم قرآنی در تفسیر المیزان نوشته عباس الهی  برگرفته شده اند.


93/9/4::: 3:36 ع
نظر()
  
  

نکته مهم: برخی از این منابع پیشنهادی است.

** زبان (30 سوال /ضریب 2 ) : شامل زبان عمومی و تخصصی

*         زبان عمومی:

          - کتاب تافل بارونز، چاپ قدیم بخش گرامر

          - کتاب گرامر آقای عباس فرزام

          - کتاب گرامر آقای مسعود آریانا

          - کتاب 504 واژه ضروری: از اینجا دانلود کنید.

*         زبان تخصصی:

          - دایره المعارف اسلام بخش A: از اینجا دانلود کنید

          - کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبایی، قم: نشر انصاریان ، اصل متن لاتین و ترجمه. اصل کتاب را از اینجا - ترجمه فارسی را از اینجا دانلود کنید.

          - زبان تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث (الهیات)، انتشارات سمت

          - تاریخ ادبیات عرب نوشته نیکسون زینولد

          - ترجمه لاتین قرآن کریم

- توضیحات: اگر وقت زیادی ندارید، سعی کنید کمی گرامر عمومی تان را تقویت کنید و با حفظ لغات ضروری زبان انگلیسی (مانند کتاب 504) به بخشی از سوالات زبان پاسخ دهید. خیلی از شرکت کنندگان (حتی رتبه های برتر) اصلا زبان نمی زنند. هرقدر که بتوانید به سوالات زبان پاسخ درست دهید، به صورت تصاعدی از رقبای خود جلو خواهید افتاد! چه بسیارند کسانی که فقط به خاطر زبان، در دانشگاه های خوب روزانه تحصیل می کنند!

** عربی (30 سوال / ضریب 4 ) شامل :

*         قواعد صرف و نحو:

          - مبادی العربیه جلد چهارم نوشته رشید شرتونی (به زبان عربی )

          - ترجمه و شرح مبادی العربیه 4 نوشته خورسندی ( به زبان فارسی )

          - آموزش صرف و آموزش نحو نوشته دکتر کشفی

          - صرف ساده: از اینجا دانلود کنید.

*         ترجمه:

          - آموزش زبان عربی دکتر آذرتاش آذرنوش

          - فن ترجمه نوشته یحیی معروف

*         علوم بلاغت:

          - جواهر البلاغه احمد الهاشمی، دفتر نشر نوید اسلام یا دفتر نشر فرهنگ اسلامی. از اینجا دانلود کنید.

          - درس اللغه و الادب ، حمید محمدی ، سمت، فروشگاه سمت: خ انقلاب، نبش خ 16 آذر

          - علوم بلاغت و اعجاز در قرآن ، نصیریان ، انتشارات سمت

- توضیحات: برای یادگیری قواعد صرف و نحو به صورت مطلوب، بهتر است اول با خواندن و تمرین کتاب هایی مثل آموزش صرف و آموزش نحو کشفی، قواعد کلی را خیلی خوب آموخته و مسلط شوید و سپس با خواندن مبادی العربیه جلد 4 ، استثنائات هر قاعده را یاد بگیرید. همچنین دروس بلاغت را از جواهر البلاغه یا البلاغه الواضحه یا کتاب دکتر نصیریان فرا بگیرید. بدون خواندن بلاغت سر جلسه نروید!

** علوم قرآن (30 سوال / ضریب 3 ) شامل :

*         علوم قرآن:

          - الاتقان نوشته جلال الدین سیوطی، ترجمه حائری قزوینی، جلد1و2. فصول: لغات غیر عربی (معرب) در قرآن کریم، لغات غیر حجازی در قرآن کریم، شناخت وجوه و نظائر قرآن کریم، شناخت معانی و ادوات و طرقی که مفسر در تفسیر صحیح بدان‌ها نیازمند است. محکم و متشابه در قرآن کریم، اقوال و آراء دانشمندان در این باره، گزارش در باره‌ی حروف مقطعه در قرآن کریم در رابطه با این بحث، تقدم و تأخر در الفاظ و عبارات قرآن و گزارش حکمت آن‌ها، عام و خاص در قرآن و انواع آن، مجمل و مبین در قرآن کرم، مطلق و مقی، مفهوم و منطوق، حقیقت و مجاز (دانلود خلاصه)، تشبیه و استعاره، حصر و اختصاص، کنایه و تعریض در قرآن کریم، تناسب آیات با یک‌دیگر، ناسخ و منسوخ، اسباب نزول، معنی لغوی و اصطلاحی اسباب النزول، فایده‌ی شناخت اسباب النزول و انواع آن،جدل و استدلال و امثال. نسخه عربی کتاب را از اینجا دانلود کنید.

          - الاتقان ترجمه سید محمود دشتی، قم: انتشارات دانشگاه اصول دین، جلد 1و2 . تلفن تهیه: 7773525- 0251

          - اسباب النزول نوشته دکتر حجتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی (تهران، خ انقلاب، خ 16 آذر، تلفن: 66418935 و تهران، خ انقلاب، بازارچه کتاب، تلفن: 66469685) حدود 100 صفحه اول. از اینجا دانلود کنید

          - اسباب النزول نوشته واحدی نیشابوری. از اینجا دانلود کنید.

          - البیان فی علوم القرآن آیت الله خوئی (بخش نسخ و اعجاز) محل تهیه: خ انقلاب، خ 16 آذر، فروشگاه نشر زلال. از اینجا دانلود کنید.

*         تاریخ قرآن:

          - تاریخ قرآن نوشته دکتر حجتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. خلاصه این کتاب را از اینجا  دانلود کنید.

          - تاریخ قرآن نوشته آیت الله معرفت : از اینجا  دانلود کنید.

          - تاریخ قرآن نوشته دکتر محمود رامیار : از اینجا دانلود کنید.

          - تاریخ قرآن کریم، نوشته محمدجمال الدین خوش خاضع

*         علوم بلاغت:

          - جواهر البلاغه، احمد الهاشمی، بخش های ایجاز و اطناب و بیان مهم تر است. از اینجا دانلود کنید.

          - علوم بلاغت و اعجاز در قرآن، نصیریان

          - البلاغه الواضحه : از اینجا دانلود کنید.

- توضیحات: در بحث ناسخ و منسوخ مباحث کتاب البیان، حدود 20 تا 30 صفحه اول که کلیات است، دقیق مطالعه شود و از آن جا که شروع به بحث راجع به 36 آیه می‌کند به صورت اجمالی و در حد تشخیص آیات ناسخ و منسوخ و دلایل اصلی خوانده شود. کتاب تاریخ قرآن خوش خاضع، جمع بندی کتابهای دیگر به همراه تستهای کنکور است و با خواندن آن از کتابهای دیگر مستغنی می شوید. از کتابهای مبحث بلاغت، خواندن یکی کفایت می کند. حتما مباحث الاتقان و آیات آن را خلاصه نویسی کرده و در هفته‌های منتهی به آزمون، 2 یا 3 بار و در دو روز منتهی به آزمون، یک بار تمام آیات و مباحث را دوره کنید. نمی دانید که این مرور دم آزمون، چه می کند!!

** تفسیر (25 سوال / ضریب 3 )شامل :

*         تاریخ تفسیر:

          - تاریخ تفسیر نوشته دکتر جلالیان : از اینجادانلود کنید.

          - تفسیر و مفسران نوشته آیت الله معرفت. از اینجا دانلود کنید. خلاصه جلد دوم را از اینجا دانلود کنید.

          - التفسیر والمفسرون نوشته محمد حسین ذهبی

          - مقاله اول از کتاب «سه مقاله در تاریخ تفسیر و نحو» نوشته دکتر حجتی

          - شناخت نامه تفاسیر، محمد علی ایازی، نشر کتاب مبین: خ انقلاب، خ دانشگاه، پ109

*         تفسیر:

          - تفسیر سوره های: حج، مومنون، انبیاء، جمعه، اسراء، واقعه، یس، طارق، اعلی، حجرات و 100 آیه اول بقره. از تفسیر مجمع البیان طبرسی و المیزان علامه طباطبایی

          - سوره های واقعه، اعلی، طارق از تفسیر ملا صدرا و تفسیر المیزان

- توضیحات: در بخش تفسیر، به ترجمه آیات و ربط آیات به یکدیگر باید مسلط باشید. اسامی تفاسیر و نویسندگانش و نوع تفاسیر را در برگه ای به صورت خلاصه بنویسید و چندین بار مخصوصاً در 2 روز منتهی به آزمون دوره کنید. به اینکه هر تفسیری از روی چه تفسیر دیگری نوشته یا کدامیک خلاصه دیگری می باشد یا کدامیک به روش دیگری نوشته، تمرکز کنید. اگر می توانید، برای اسم تفاسیر و نویسندگان و ربط آنها با دیگر تفاسیر رمزگذاری کنید.

** حدیث (25 سوال / ضریب 2 ) شامل:

          - علم الحدیث نوشته کاظم مدیر شانه چی

          - درایه الحدیث نوشته کاظم مدیر شانه چی

          - تاریخ عمومی حدیث نوشته مجید معارف (از صفحه 400 تا انتها مهمترین بخش است)

          - مصطلح الحدیث نوشته صبحی صالح

          - روش فهم حدیث نوشته عبدالهادی مسعودی

          - علم الحدیث نوشته محمد جمال الدین خوش خاضع

- توضیحات: کتاب علم الحدیث خوش خاضع گردآوری مباحث کتابهای علم الحدیث، درایه الحدیث، مصطلح الحدیث و تاریخ حدیث به همراه تستهای کنکور است و شما را از مطالعه این کتاب ها مستغنی می کند. البته بهتر است کتاب تاریخ عمومی حدیث معارف مخصوصاً بخش شیعه و فصول پایانی آن، به صورت جداگانه و دقیقتر خوانده شود. بر روی اصطلاحات تمرکز زیادی داشته و ارتباطات اصطلاحات با یکدیگر را هم یاد بگیرید. از خلاصه نویسی اصطلاحات و مطالعه مستمر آن غافل نشوید.

یک توصیه مهم: سعی کنید به خاطر آزمون درس نخوانید. به قول یکی، ممکن است در همان روز آزمون مریض شوید و تمام زحماتتان بر باد فنا رود! هدفتان را این بگذارید که تمام تلاشتان را برای خواندن این دروس به بهترین نحو انجام دهید. اگر هدفتان این باشد، در شب کنکور از اینکه تمام تلاشتان را کرده اید راضی بوده و آرامش خاصی خواهید داشت. در جلسه نیز به این فکر کنید که قرار است نتیجه تلاشی که قبلاً کرده اید را بگیرید. پس استرس و نگرانی محلی از اعراب ندارد. یادتان باشد: و ان لیس للانسان الا ما سعی و ان سعیه سوف یری ثم یجزاه الجزاء الاوفی. موفق باشید.

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


92/7/10::: 2:17 ع
نظر()
  
  
پایان نامه دوره کارشناسی

 

در این پایان نامه،  فصول اول، سوم، پنجم، نهم، یازدهم و دوازدهم کتاب دفاع عن القرآن ضد منتقدیه اثر دکتر عبدالرحمان بدوی ترجمه و نقد شده است.

موضوعات فصول: معنای صفت امی پیامبر (ص) ـ معنای واژه فرقان ـ گلدزیهر و مقایسه نادرست بین اسلام و یهودیت ـ بسمله در عهد قدیم ـ الفاظ فارسی و غیر عربی در قرآن ـ ندای قرآنی (ای خواهر هارون)

نویسنده: علیرضا ملوندی - 1390

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

از اینجا دانلود کنید

 

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


  
  
خیلی وقتها میخواهیم درباره موضوعی از موضوعات این رشته اطلاعاتی کسب کنیم، مطالعاتی داشته باشیم، با نظرات مختلف آشنا شویم و... . اولین کاری که میکنیم چیست؟ مطمئنا اولین کار باز کردن یک صفحه گوگل و نوشتن کلیدواژه و زدن دکمه جستجو است. 

 

این بدترین راهی است که یک دانشجو میتواند برای جمع آوری و کسب اطلاعات پیش بگیرد. اگر بخواهم دقیقتر صحبت کنم، جستجو در موتورهای جستجوگر عمومی (مانند گوگل) فی الواقع باید آخرین مرحله باشد. یعنی پس از همه گشتن ها و تتبعات، از باب عمل به مثل معروف کار از محکم کاری عیب نمیکند، سری هم به گوگل خان زده و مطمئن شود که مطلبی صفحه ای مقاله ای چیزی از قلم نیفتاده. این از آخرین مرحله.

و اما اولین مرحله.

اولین مرحله سر زدن به سایت های تخصصی است. می روم سر اصل مطلب. در این پست میخواهم شما را با یک سایت تخصصی پژوهشی قرآنی آشنا کنم. اسم این سایت هست: دانشنامه موضوعی قرآن.

در این سایت تاکنون (امروز 27 بهمن 91) تعداد 10276 مقاله در موضوعات مختلف قرآنی بارگذاری شده. شاید بگویید خب سایتهای دیگر هم مقالات قرآنی دارند، مثلاً سایت نورمگز؟!

اما تفاوت اصلی سایت دانشنامه موضوعی قرآن با دیگر سایتها این است که در این سایت، میتواند با استفاده از درخت موضوعات، مقالات را به صورت طبقه بندی شده مشاهده کنید. یعنی مثلاً اگر میخواهید درباره مبحث هرمنوتیک اطلاعاتی کسب کنید، اول شاخه علوم قرآن را باز میکنید، بعد شاخه فهم و زبان قرآن را باز می کنید، بعد شاخه اصول و مبانی فهم قرآن را باز می کنید و اکنون چشم شما به جمال مبحث هرمنوتیک روشن می شود. رویش کلیک می کنید و صفحه مقالات هرمنوتیک برای شما باز می شود. شما با طی این مسیر، جایگاه مبحث هرمنوتیک در مباحث علوم قرآنی را هم دریافته اید.

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


  
  

مقاله «مدخلی بر شخصیت و تفسیر سوره» نوشته جناب آقای محمد عبداللهیان

بحث شخصیت و تفسیر سوره یکی از بحث هایی است که انسان را در سرفصلی جدید و جهانی دیگر و در برابر دریایی از معارف و حقایق بی کران قرآن کریم قرار می دهد و می توان گفت باب عظیمی است در راه شناخت علوم و معارف قرآن که هزار باب علم و دانش از آن گشوده می شود و در جهت فهم قرآن، انسان در جایگاهی برتر و منظری نو قرار می گیرد...

برای دانلود کلیک کنید

 

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


  
  
نویسنده: جناب آقای محمد حسین برومند
وجود طرفداران و مخالفانی سرسخت پیرامون توجیه علمی اعجاز قرآن، بررسی این موضوع را ضرورتی دو چندان می‏بخشد. از این رو هدف اصلی این مقاله، دستیابی به راه‏حلی قطعی با تکیه بر «واقعیت خارجی قرآن» در این زمینه است. برای وصول به این هدف، ابتدا با طرح مقدمه‏ای به ذکر دلایل دو طرف و افراطها و تفریطها پرداخته شده، سپس امکان توجیه علمی و بررسی نظری رابطه قرآن و علوم تجربی به حصر عقلی با توجه به تمایز فرضیه و قانون از یک طرف و احتمال و قطعیت در دلالت الفاظ قرآن از طرف دیگرمورد بررسی قرار گرفته و عنوان شده است که اگر دلالت الفاظ قرآن بر یک موضوع، قطعی بوده و این موضوع از نظر علمی هم به اثبات رسیده باشد، توجیه علمی قرآن نه تنها جایز که امری پسندیده و مطلوب است...

برای دانلود کلیک کنید

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


  
  
تحقیق درس تاریخ حدیث و درس رجال

 

کتاب سلیم بن قیس هلالی که ترجمه فارسی آن با نام اسرار آل محمد(ص) چاپ شده، یکی از کتب بحث‌برانگیز شیعه از لحاظ اعتبار یا عدم اعتبار آن است. طبق آن‌چه در این کتاب آمده، سلیم بن قیس هلالی پس از آن‌که همراه با حاصل دسترنج یک عمر خود که احادیث و روایات همین کتاب بود، از دست حجاج بن یوسف به سمت ایران گریخت، میهمان پدر ابان بی ابی‌عیاش، فیروز شد و در روزهای آخرین عمرش، این کتاب را به ابان سپرد. از این رو، تنها کسی که این کتاب را از سلیم نقل می‌کند، ابان بن ابی‌عیاش است. در این تحقیق، ابتدا شخصیت سلیم بن قیس هلالی و اعتبار کتاب منسوب به وی بررسی شده و وجود این شخص و اعتبار آن از لحاظ روایی اثبات شده است. پس از آن، شخصیت ابان بن ابی‌عیاش به عنوان تنها راوی کتاب سلیم بن قیس، بازشناسی شده و با رد تضعیف این شخص توسط علمای اهل سنت و به تبع ایشان علمای شیعه، دلایل وثاقت ابان بن ابی‌عیاش برای نقل کتاب سلیم بن قیس هلالی بیان شده است.

جهت دانلود اینجا کلیک کنید.

 

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


  
  
پایان نامه دوره کارشناسی

 

خلاصه پایان نامه:

آنچه که در این پایان‌نامه پیش روی شماست، مطالعه‌ای محدود و البته عمیق در معانی کلمات محدودی است که از روی حکمت خداوندی تنها یک‌بار و آن هم در جزء سی‌ام قرآن کریم به کار رفته‌اند.

در این مطالعه، ابتدا حوزه معنایی کلمات مشخص شده‌، سپس به معانی متفاوتی که از هر کلمه و ریشه صادر شده، اشاره گردیده، اگر آن کلمه دارای کلمات مترادفی بوده، ذکر گشته، و آن گاه به وجه انتخاب کلمه قرآنی از میان مترادفات اشاره شده است.

 

جهت دانلود اینجا کلیک کنید.

 

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


  
  

فایل ورد با حجم 1.05 مگابایت

 

از اینجا دانلود کنید.

 

منبع:http://www.tahqiqat.blogfa.com/


92/7/10::: 2:9 ع
نظر()